Bezpieczne zakupy online
Leki zamawiane przez internet, paczki, kartki z życzeniami – co zrobić, gdy nie dojdą na czas? Czy można oddać nietrafiony prezent? I jak za wszystko zapłacić bezpiecznie?
W sklepach tłok. Przeglądasz oferty internetowych sprzedawców. Znajdujesz w sklepie wirtualnym kosmetyk albo książkę w atrakcyjnej cenie. Myślisz: „to okazja, a może pułapka?” Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów radzi, jak poruszać się w wirtualnym sklepie.
Kim jest sprzedawca
Zanim kupi się upragnioną rzecz online, warto upewnić się, czy sklep zamieścił swoje dane na stronie internetowej. Adres przedsiębiorcy, numer działalności gospodarczej, pod którym przedsiębiorca jest zarejestrowany – to obowiązkowe informacje, które pozwalają stwierdzić, czy sprzedawca rzeczywiście istnieje. Uczciwy nie ma powodów, aby je ukrywać.
Jeżeli wybiera się zakupy grupowe – należy dokładnie przeczytać regulamin oraz sprawdzić terminy. Może się okazać, że kupon będzie można zrealizować tylko w ściśle określonym czasie. Warto także porównać koszt promocyjnej usługi lub produktu z regularnym cennikiem.
Sprawdź, co kupujesz
Ostateczny koszt powinien uwzględniać podatki oraz wszystkie dodatkowe opłaty – np. wysyłki, zapakowania, ubezpieczenia.
Przed zamówieniem, należy zapoznać się z zasadami płatności i wybrać tę, która w konkretnym przypadku jest najbezpieczniejsza.
Jak radzą specjaliści, jeśli nie ma się przekonania, co do wiarygodności sprzedawcy warto wybrać opcję zapłaty przy odbiorze.
Kiedy przesyłka dotrze?
Internetowy sprzedawca ma 30 dni na zrealizowanie zamówienia. W takim samym terminie musi poinformować konsumenta o tym, że nie jest w stanie dostarczyć produktu, np. dlatego, że towar jest już niedostępny.
Przed zamówieniem należy więc dowiedzieć się, jak długi jest termin realizacji zamówienia oraz dostarczenia przesyłki.
Dzięki zakupom online zyskujesz czas
W przeciwieństwie do zakupów tradycyjnych zwrot prezentu, który po prostu się nie podoba, jest możliwy w przypadku zakupów wirtualnych niezależnie od woli sprzedawcy.
Można to zrobić w ciągu 10 dni, ale tylko wtedy, gdy kontrahentem jest przedsiębiorca. Jeżeli kupuje się od konsumenta – na przykład podczas aukcji internetowej – dochodzenie praw może być utrudnione.
Przede wszystkim to, czy będzie możliwy zwrot nieudanych zakupów oraz na jakich warunkach, należy ustalić ze sprzedającym przed zawarciem umowy.
Jakie prawa dla kupujących online?
Czas do namysłu i możliwość rezygnacji z zakupów – to wyjątkowy przywilej kupującego w sieci. Jeśli chce się skorzystać z tego prawa, należy w ciągu 10 dni od momentu odbioru przesyłki wysłać przedsiębiorcy pisemne oświadczenie – listem poleconym za zwrotnym potwierdzeniem odbioru, dołączając dowód zakupu (np. paragon).
Nie trzeba podawać żadnego powodu zwrotu, a przedsiębiorca nie może żądać odstępnego. Konsument musi odesłać nieużywany produkt. Sprzedawca ma 14 dni na zwrot wpłaconej kwoty: ceny towaru oraz kosztów jego wysłania konsumentowi, jeżeli ten musiał je ponieść.
Odstępstwa od reguły
Są grupy produktów, których zakup w sklepie wirtualnym nie daje jednocześnie możliwości zwrotu. Nie można zrezygnować z zakupów, gdy zamawia się: płytę CD, DVD, program komputerowy i produkt rozpakowało się już z folii – stanowi o tym tzw. klauzula celofanowa.
Rezygnacja nie będzie też możliwa, gdy kupiło się wycieczkę, bilet do kina, teatru lub na koncert.
Zakupy można reklamować
Wato pamiętać, że prezenty kupione w sieci, które okazały się wadliwe, niezgodne z umową lub po prostu zepsuły się – można reklamować.
Ma się na to aż dwa lata od daty zakupu. Koniecznie zachować należy jednak paragon lub inny dowód zakupu. Dzięki temu dochodzenie roszczeń, szczególnie w przypadku składania reklamacji, jest znacznie ułatwione.
Chcesz wiedzieć więcej o zakupach online?
Więcej informacji o prawach konsumentów oczekujących i praktyczny poradnik, jak bezpiecznie korzystać z usług pocztowych, można znaleźć na stronie Urzędu Komunikacji Elektronicznej. O tym jak robić bezpiecznie e-zakupy za granicą informuje Europejskie Centrum Konsumenckie.
Każdy konsument, który nie wie, czy może oddać nietrafiony prezent, powinien skontaktować się z miejskim lub powiatowym rzecznikiem konsumentów lub zadzwonić pod bezpłatny numer infolinii 800 007 707 – czynnej od poniedziałku do piątku w godzinach od 09.00 do 17.00.